Business Inspiration | Över sju kilo lättare på sju månader
16250
post-template-default,single,single-post,postid-16250,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-content-sidebar-responsive,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2,vc_responsive
 

05 Dec Över sju kilo lättare på sju månader

Det börjar närma sig nyår, och tid för att reflektera över det gångna året och sätta nya mål. Och jag kan glatt konstatera att jag redan uppnått mitt mål att minska i vikt och samtidigt bli starkare. Inte nog med att jag känner mig nöjd och stolt, utan jag är piggare, starkare och gladare än på länge och det trots att mörkret har tagit ett stadigt grepp om oss nordbor.

Så hur kom det sig att jag lyckades fullfölja mitt åtagande den här gången, när jag har fallerat så många gånger tidigare? Och kan dessa lärdomar hjälpa mig, dig, arbetsgrupper och hela företag att sätta mål på ett framgångsrikt sätt. Jag tänkte i alla fall passa på att dela med mig av en del insikter och om du så vill tips på vägen.

Det kanske allra viktigaste är vilket mål du/ni sätter. Jag hade till exempel kunnat bestämma mig för att gå ner sju kilo på sju veckor. Jag har testat det tidigare och det går, men efter att ha svultit sig går det rekordsnabbt att återfalla till gamla vanor och snabbt ta igen de förlorade kilona. Jag har även sett prov på hur företag sätter kvantitativa och kortsiktiga mål där man glömt bort att se till helheten och vad man egentligen vill uppnå. Ett exempel är kundserviceavdelningar som bestämmer sig för att klara av x samtal per dag, eller att varje samtal inte får ta längre än tre minuter. Ett annat är försäljningsavdelningar som ska sälja för y kronor. Och ett tredje är inköpsavdelningar som ska spara z kronor. Mål där man glömmer bort den kvalitativa aspekten är kontraproduktiva. På lång sikt blir man helt enkelt sämre eftersom kundernas missnöje sprider sig som ringar på vattnet och eventuella effektivitetsvinster äts snabbt upp av minskade försäljningsvolymer. Och detta på grund av att både medarbetarna och kunderna har satt sig på tvären av missnöje.

När väl målet är satt gäller det att göra en eller flera förändringar. Hållbara förändringar som gör dig, din arbetsgrupp eller ditt företag bättre. Det handlar alltså inte om att göra en insats för att nå ett mål, utan om att skapa nya vanor som leder dig/er i en ny riktning. Alla förändringar väcker motstånd och de kräver en rejäl insats att genomföra. För att lyckas gäller det att man förstår vart man ska, vad som krävs för att uppnå föresatsen och varför man ska anstränga sig. Och det är först när den inre lågan att väcks till liv som man också kommer att lyckas.

Mina största framgångsfaktorer var ändå att jag tog hjälp i form av en PT och att vi hade månatliga uppföljningar då jag fick ställa mig på vågen och blev ställd till svars. Svart på vitt kom kurvor om vikt, fettprocent, muskelmassa med mera. Att lyckas gav mersmak och därför blev det bara enklare och enklare att fortsätta och permanenta nya hälsosamma vanor. Så det räcker alltså inte med mål och en plan utan det gäller också att kunna mäta ansträngningarna så att man vet om man är på rätt väg eller inte. Och sist men inte minst orken och förmågan att komma igen efter återfall i gamla vanor och andra snedsteg på vägen.