Business Inspiration | Använd gruppnormerna för att förbättra prestationerna och samspelet
15903
post-template-default,single,single-post,postid-15903,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-content-sidebar-responsive,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2,vc_responsive
 

03 maj Använd gruppnormerna för att förbättra prestationerna och samspelet

Förra veckan samlades det tillfälliga projektteamet för att planera hur de tillsammans skulle skriva en specifikation till en av företagets största kunder. Snart undrade alla vem som skulle leda arbetet. Det gör jag, sa en i teamet, som också var en av de högsta cheferna inom företaget. Några dagar senare samlades projektgruppen igen för att gå igenom statusen och säkerställa att de skulle bli klara till dagen efter. Alla hade gjort vad de hade lovat utom chefen och tillika projektledaren. Under arbetsmötet satt hen frånvarande och knappade frenetiskt på datorn och i slutet av arbetsmötet lämnade även hen in sitt bidrag. Hur många tror du kommer att göra vad de lovat till nästa projektmöte?

Du som ledare är förebilden och en viktig normskapare. Medarbetarna gör inte som du säger utan de kollar in vad du gör och sedan tar de efter. Både vad gäller kvaliteten på prestationerna och vilka beteenden de använder. Om du slarvar och genar i kurvorna så visar du att det är okej. Om du kommer sent till möten eller inte gör vad du har lovat i tid så blir det snart en vedertagen norm. Hur kommer det sig?

Grupptrycket är starkt. Vi är sociala varelser, som en gång i tiden var helt beroende av att få tillhöra en gemenskap för att överleva.  Idag är vi inte lika beroende av några få personer. Däremot är vår biologi densamma som när vi levde på stäppen i små grupper. Och än idag utsöndras hormoner som framkallar olustkänslor och ångest när du går emot grupptrycket, genom att säga eller göra något som går stick i stäv med de etablerade gruppnormerna.

Du som ledare kan använda detta starka påtryckningsmedel på ett smart sätt. Eftersom du är förebilden kan du enkelt etablera normer som sätter en hög standard både vad gäller prestationerna och beteendena. På så sätt kommer medarbetarna att anstränga sig för att leva upp till standarden. Även de som i tidigare grupper har kommit undan med att leverera en låg kvalitet eller att använda sig av beteenden som ger friktioner i samspelet med andra.

För att lyckas är din viktigaste roll att vara en god förebild. Inte ibland eller när det verkligen är viktigt. Utan alltid och gentemot alla, oavsett vem det är. Och att du även sätter ner foten och säger ifrån om någon inte leverar eller agerar enligt normen. Även då gäller det att du är konsekvent så att inte vissa kommer undan utan att samma normer gäller för alla. Om du lyckats med detta har du etablerat jordmånen för ett framgångsrikt samarbete inom gruppen, avdelningen eller hela företaget.

För att behålla de framgångsrika normerna är det även klokt att uppmuntra, berömma och belöna dem som gör sitt bästa för att leva upp till er goda standard. Den positiva feedbacken hjälper medarbetarna att slå rot och blomma ut. För ingen växer av kritik. Däremot är det stärkande med positiv feedback. Och tryggt att veta vad som förväntas, krävs och uppskattas.