Business Inspiration | Öka din självkänsla med kärleksfulla ord och handlingar
15846
post-template-default,single,single-post,postid-15846,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-content-sidebar-responsive,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2,vc_responsive
 

14 feb Öka din självkänsla med kärleksfulla ord och handlingar

För att öka din självkänsla krävs det att du både i ord och handling visar för dig själv att du är värdefull. En bra början är att titta dig själv i spegeln och säga snälla saker till dig själv, som till exempel ”Jag är värdefull.” Du behöver också i handling visa att du faktiskt sätter ett värde på dig själv. Här kommer några effektiva sätt som du kan stärka din självkänsla på:

  1. Första knepet är att sätta värde på dig själv i sällskap med andra. Det gör du genom att bejaka dig själv och visa vem du egentligen är. Genom att berätta vad du vill, behöver, tycker och känner. Du ska alltså genast sluta att förhandla bort dig själv i det tysta och automatiskt anpassa dig efter andras behov och önskningar. Du inser också hur viktig du är för andra och hur uppskattade dina bidrag är. Därför delar du villigt med dig av uppslag, idéer och av dig själv. Du vet att du gör skillnad för andra.
  2. Det innebär inte att du ska bli totalt självupptagen. En person med hög självkänsla behandlar andra lika kärleksfullt. Så stärk ditt jag genom att våga stanna kvar och lyssna på andras åsikter, idéer, känslor, behov och drömmar. Ingen är rätt och ingen är fel. Ingen behöver skämmas. Ge sig eller dra sig undan. Träna på att mötas i olikheterna, vid gränsen utan att förgöra varandra.
  3. Du visar också för dig själv att du är viktigt genom att du ägnar din tid åt din vision, dina drömmar och andra viktiga mål.
  4. Lika relevant är det att du behandlar dig själv kärleksfullt genom att ta hand om dig själv på alla plan. Vårda din kropp, bejaka ditt känsloliv, bekräfta dina emotionella behov och ge dig själv empati i alla lägen. Klappa om dig själv i tanken. Och tänk goda tankar om dig, andra och om dina möjligheter i livet.
  5. Det femte tricket är att följa din moraliska karta, oavsett vad andra gör eller säger. På så sätt gör du gör dig själv stolt, och även om inte andra gillar dina handlingar stärks ditt jag för varje positiv bedrift.
  6. Om du har haft en låg självkänsla finns det risk att du har accepterat att bli illa behandlad utan att säga ifrån. Du har helt enkelt varit övertygad om att du inte varit värd bättre. Du kanske till och med har inbillat dig att det varit ditt fel att någon har behandlat dig illa. Nu är det dags att du värnar om din integritet – alltid, men också att du väljer sammanhang där du är uppskattad för den du är. Och blir behandlad på ett respektfullt och kärleksfullt sätt, utan att du behöver slåss för dina rättigheter. På så sätt kan du lära dig att utgå från att andra vill dig väl, att du är önskad, efterlängtad och älskad.

Om du behöver mer hjälp att träna din självkänsla finns nu min uppskattade bok SJÄLVKLAR som e-bok http://www.bokus.com/bok/9789175810713/sjalvklar-sju-lektioner-om-att-vaga-ta-plats/