Business Inspiration | Motivera dina medarbetare
1353
post-template-default,single,single-post,postid-1353,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-content-sidebar-responsive,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2,vc_responsive
 

04 feb Motivera dina medarbetare

Under mina år som terapeut hände det flera gånger att hen kom till mig för att partnern eller chefen tyckte det var dags för en eller flera förändringar. ”Jag skiljer mig om du inte går i terapi…” kunde vara en drivkraft för hen att komma till mig. Snart lärde jag mig att tacka nej till sådan klienter. Med en sådan drivkraft skulle vi inte komma en millimeter och det kändes onödigt att slänga bort min och hens tid.

Som förälder och i mitt arbete med att motivera skoltrötta hör jag både föräldrar och lärare som tjatar på de unga. ”Skärp dig.”, ”Nu måste du skaffa dig bättre betyg.”, ”Du får en moped om du pluggar mer.”, ”Varför har eleverna inte högre ambitioner?” ”Hjälp, hur ska vi få eleverna att vilja mer.” Även här stampar omgivningen av otålighet, så ivriga att låna ut sin vilja och mana på ungdomarna att göra som de vill.

Även många chefer har insett att ett högre medarbetarengagemang skulle kunna revolutionera prestationerna och höja både tillväxten och lönsamheten. Gallups återkommande mätningar visar att ungefär trettio procent av alla anställda är känslomässigt engagerade när de går till arbetet. De lägger gärna i en högre växel och ger det lilla extra när det så behövs. Den stora majoriteten går till arbetet för att man måste. Gör vad man ska men inte mer. Passar på att ta en titt på facebook eller andra sociala medier när det ges tillfälle, eller administrerar barnens fotbollslag innan man går hem för dagen. Sedan har vi den tredje kategorin som faktiskt inte gör vad de ska, utan av en eller annan anledning har de surat ihop och motarbetar chefens och kollegernas ansträngningar att nå de gemensamma målen. Så frågan är: Hur kan du höja motivationen på din arbetsplats?

Som inledningen redan visat går det inte att vilja åt någon annan. Kanske gör någon som den blir tillsagd när du tittar på och övervakar. Men ju mer du kräver, tjatar, manipulerar och manar på, desto mer trots och oengagemang kommer du att möta. Istället är det dags att intressera dig för vad varje medarbetare vill, tycker är viktigt och behöver för att känna sig engagerad och utföra sitt arbete på bästa möjliga sätt.

När jag skrev boken ”Världens bästa kundservice” intervjuade jag de företag som lyckats bäst med kundservice i Sverige. Alla, och då menar jag vart och ett av de företag som jag intervjuade, berättade att en av de viktigaste framgångsnycklarna var att de bara anställde personer som ville arbeta med kundservice och som verkligen var intresserade av och ville ge service till andra. Detta var långt viktigare än utbildning, erfarenhet och andra kvalifikationer.

När du väl har hittat medarbetare som verkligen vill arbeta hos er gäller det att ni tydliggör och förankrar målen. Det är inte ovanligt att målen är oklara för grupper och medarbetare. Vilket verkligen är resursslöseri. Det leder bara till att alla drar åt olika håll och att politiska spel tar över. Senaste forskningen visar att det som verkligen stärker motivationen är att uppleva framsteg mot självvalda och meningsfulla mål. Därför krävs det att alla involveras i processen att definiera målen och att du som chef sedan har som uppgift att underlätta arbetet mot dessa mål.

Ett av de företag som jag intervjuade satte upp målet att skapa Sveriges bästa kundservice. För att lyckas bjöd de in alla medarbetare i ett projekt och frågade alla vad de behövde för att de skulle lyckas. Sedan gjorde de allt för att alla skulle få bästa möjliga förutsättningar att nå målet. Som de också nådde väldigt snabbt. Så om du inte redan gjort det är det också dags att fråga var och en vilken som är deras viktigaste drivkraft och vilka behov de behöver ha tillgodosedda för att känna sig engagerade och motiverade på arbetet.

Vill du lära dig mer om inre drivkrafter och motivation kan du läsa mer i vår bok Frigör kraften! med värdebaserat ledarskap.